Hej Niklas Olsson, Managing Director för Norden på Carl Zeiss Vision AB. Skulle du kunna ge en kort presentation om ert företag?

ZEISS är en långsiktig och trogen partner som funnits i hela 175 år. Företagets 34 000 anställda arbetar inom fyra huvudsakliga affärsområden och vi tillverkar allt från mikrochip och medicinteknisk utrustning, till kikare, kameraobjektiv och givetvis, glasögonglas.

ZEISS är en stiftelse som alltid återinvesterar våra vinster i företaget. Det gör att vi t.ex. inte ger oss in i detaljhandeln, för att maximera vinst och marknadsandelar till kortsiktiga aktieägare. Vi brinner för att utveckla nya och banbrytande optiska produkter, för att ge glasögonanvändare skydd för långsiktig ögonhälsa, bekvämt seende och självklart en kristallklar syn.

Vad kommer ni presentera för nyheter under Optikmässan 2022?

Vi lanserar Virtual Try-on, en ny modul i vårt instrument ZEISS VISUFIT 1000. Den gör att konsumenter kan prova bågar virtuellt vilket gör att du kan visa bågar som du inte har i butiken, och även visa hur t.ex. olika solglasfärger ser ut på konsumenten. Dessutom får konsumenten en egen avatar med sig hem, så att hen kan fortsätta prova bågar, visa för familj och vänner samtidigt som du kan hålla kontakten online.

Ni står i monter F:04, varför skall man besöka er?

Den digitala utvecklingen förändrar optikerbranschen från grunden. Kunderna är alltid uppkopplade och kräver mer än någonsin tidigare. Det som gör skillnad för en butik handlar om kundanpassning, bekvämlighet och en unik kundupplevelse. I vår monter kommer alla som vill att få göra sin egen avatar. Bland alla er som gör det kommer vi att tävla ut en iPad. Den hjälper er att sy ihop konsumenternas digitala och fysiska värld under besöket hos er.