FREDAG 3 februari
13.00 - 13.40

PANELDEBATT
The Times They Are a-Changin'
Diskussioner om behandlingsstrategier och myopiutveckling. Vad skiljer behandlingsstrategier och vad är branschen överens om när det gäller närsynthet?
Vivianne Gergi, Cooper Vision
Johan Ryberg, CooperVision SEC/Enseyes
Sofia Josefsson, HOYA Lens Sweden AB
Linn Lindström, Rodenstock
Cecilia Simrén Björkdahl, EssilorLuxottica
Moderator: Lovisa Fagerlund
14.00 - 14.30

CAROLINA GYNNING
Mode och design
Carolina Gynning kliver upp på Optikmässans scen. Konstnären, tv-stjärnan och författaren lämnar ingen oberörd. Ta del av hennes resa genom livet från ung konstnär till framgångsrik konstnär, designer, inspiratör och företagare. Just nu hör du henne i en av Sveriges största poddar Gynning & Berg – Hittar sig själva, och ser henne i tv-programmet Stjärnorna på slottet. missa inte Carolina på Optikmässan.
15.00 - 15.25

Monika Lindquist
SÅ LYCKAS DU MED DIN FYSISKA RETAILSTRATEGI
Missa inte ett föredrag om hur ditt varumärke kan driva kortsiktig försäljning och långsiktig lönsamhet. Inte minst genom en fysisk närvaro i butik. Monika kommer att presentera hur nya tekniker och innovationer kan stjälpa och hjälpa.
Föreläsare: Monika Lindquist, marknadschef, Visual Art.
16.00 - 16.25

Louise Lundberg
SÅ SKAPAR DU EN ENKEL OCH EFFEKTIV STRATEGI FÖR SOCIALA MEDIER
Välkommen på en föreläsning som ger konkreta tips rörande hur du använder sociala medier för att bygga en business kring ditt personliga och företagets varumärke. Du får veta vad du ska fokusera på i företagets kanaler och hur man konverterar besökare till följare, samt hur du sätter ramverk för att effektivisera ditt innehåll.
Föreläsare: Louise Lundberg, illustratör, digital designer, strateg och content creator.
lördag 4 februari
11.00 - 11.40

PANELDEBATT
THE TIMES THEY ARE A_CHANGIN`
Diskussioner om behandlingsstrategier och myopiutveckling. Vad skiljer behandlingsstrategier och vad är branschen överens om när det gäller närsynthet?
Vivianne Gergi, Cooper Vision
Johan Ryberg, CooperVision SEC/Enseyes
Sofia Josefsson, HOYA Lens Sweden AB
Linn Lindström, Rodenstock
Cecilia Simrén Björkdahl, EssilorLuxottica
Moderator: Lovisa Fagerlund
13.00 - 13.25

EMMA BLOMBERG
STYLING OCH TRENDSPANING
Att optikbranschen är en trend- och modebransch vet vi. Men vad är nästa trend? Fortsätter trenden att bära glasögon som accessoar? Vi får svaren av Emma Blomberg, moderedaktör på ELLE. Under drygt trettio minuter kommer du att få ta del av framtida trender och spaningar.
Föreläsare: Emma Blomberg är moderedaktör på ELLE.
14.00 - 15.55

Dr Jochen Übelhör
ERBJUD EN SHOPPINGUPPLEVELSE SOM VÄXLAR MELLAN DEN FYSISKA OCH DIGITALA VÄRLDEN
Konsumenter förväntar sig att fysiska och digitala kanaler vävs ihop. Att kommunikationen är personlig är något både större företag och enskilda butiker behöver tänka på. En omnichannel-strategi gynnar företag och kunder. Det går ut på att koppla samman företagets kontaktpunkter (fysisk butik, sociala kanaler, hemsida, e-post och mobil).
Genom att arbeta på detta sätt kommer du att:
• Förbättra kundens värde över tid
• Nå nya kunder
• Öka din försäljning
• Blir mer effektiv
• Förbättra din lageromsättning
Föreläsare: Dr Jochen Übelhör, Global Product Manager, ZEISS Vision Care
MODERATOR PANELDEBATT

Lovisa Fagerlund
Moderator för paneldebatter
Som ambassadör för international myopia institute, brinner jag som optiker för att budskapet om myopi når till de som kan hjälpas. Ofta i debatter läggs allt fokus på vad man inte är överens om, denna gång ska vi även fokusera på vad olika leverantörer av behandlingar även är overens om. Från denna session hoppas jag att alla som arbetar i branchen, oavsett hur mycket de nu arbetar med myopi, kan få en klarare bild av vart vi är påväg.
14.00 - 15.55

Dr Jochen Übelhör
ERBJUD EN SHOPPINGUPPLEVELSE SOM VÄXLAR MELLAN DEN FYSISKA OCH DIGITALA VÄRLDEN
Konsumenter förväntar sig att fysiska och digitala kanaler vävs ihop. Att kommunikationen är personlig är något både större företag och enskilda butiker behöver tänka på. En omnichannel-strategi gynnar företag och kunder. Det går ut på att koppla samman företagets kontaktpunkter (fysisk butik, sociala kanaler, hemsida, e-post och mobil).
Genom att arbeta på detta sätt kommer du att:
• Förbättra kundens värde över tid
• Nå nya kunder
• Öka din försäljning
• Blir mer effektiv
• Förbättra din lageromsättning
Föreläsare: Dr Jochen Übelhör, Global Product Manager, ZEISS Vision Care
MODERATOR PANELDEBATT

Lovisa Fagerlund
Moderator för paneldebatter
Som ambassadör för international myopia institute, brinner jag som optiker för att budskapet om myopi når till de som kan hjälpas. Ofta i debatter läggs allt fokus på vad man inte är överens om, denna gång ska vi även fokusera på vad olika leverantörer av behandlingar även är overens om. Från denna session hoppas jag att alla som arbetar i branchen, oavsett hur mycket de nu arbetar med myopi, kan få en klarare bild av vart vi är påväg.