Workshops 2019


Workshops

Under Optikmässan kan besökare ta del av företagsledda workshops!
Här nedan kan du ta del av hur programmet ser ut.

Samtliga workshops är kostnadsfria och du behöver inte föranmäla ditt deltagande, det är bara att gå dit.

Fredag 23 augusti

Grundläggande strategi för Sociala medier: (Facebook och Instagram), Google och Er hemsida.

Optikerbranschen genomgår nu likt övriga branscher en stor omställning där förutsättningarna förändras i takt med digitaliseringen av våra köpbeteenden. Detta har inneburit att konkurrensen hårdnat och transparensen ökat och kundlojaliteten inte längre är lika självklar.
För att även i framtiden vara top of mind hos dina kunder när nya glasögon ska inköpas eller synundersökning göras så krävs det att marknadsföringen görs för dina viktigaste kunder på de plattformar där de befinner sig. 

Så under workshopen kommer vi visa framgångsrika case på optiker som ställt om sin marknadsföring till att berätta varför man ska välja dom istället för någon annan och vilka mervärden en lokal butik ger när samverkan sker mellan det digitala och fysiska. Vi kommer även gå igenom grundläggande strategi för Sociala medier(Facebook och Instagram), Google och Er hemsida
Workshopvärd: Ampilio

OCT i vardagen

OCT för bakre & främre segment i praktiken
Talare: Aziza Rakhimova, Magisterutbildad Leg. Optiker & Nathalie Hovdegård, DO-utbildad Leg.Optiker, Se & Synas i Alvik
Workshopvärd

Topcon Scandinavia

Binokulärt seende och centrering av glas

Det finns en mängd olika faktorer som påverkar hur lyckad en tillpassning av nya glasögon blir. Några av dessa faktorer är:  Refraktion, Båg- och glasval, Centrering, Anatomisk tillpassning  På denna workshop kommer vi att fokusera på punkten CENTRERING och de utmaningar denna kan innehålla.  Uttrycket ”Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk” kanske aldrig passat bättre än just här!  
Talare: Thomas Andersson Wikman
Workshopvärd:
Carl Zeiss Vision

Enkla tips på hur du kan sälja filter

Filter
Talare: Martin Lingvall & Anita Robertson
Workshopvärd
Multilens AB

Myopia – Strategies for optometry-led prevention and control of myopia

The prevalence of myopia is escalating at an alarming rate, not only in Asia, but across the globe. This trend is set to continue, with 5 billion people expected to be affected worldwide by 2050. More worryingly, these prevalence rises appear to coincide with a myopic shift, whereby the degree of myopia in the population has been observed to have increased. Myopia control is now an urgent public health priority given the escalating risk of potentially blinding ocular pathology associated with myopia including cataract, glaucoma, retinal detachment and myopic maculopathy. Eye health professionals urgently need to reconsider their attitudes and clinical practice in relation to myopia which is no longer an optical convenience, but a modifiable risk factor for blinding disease. This interactive presentation will explore the most important impacts of myopia control. The various methods currently available will be presented with specific focus on their application in routine clinical practice. Various approaches to the integration of myopia control into primary care practice will be covered, including discussion of the supporting research available to inform the required evidence-based evolution of clinical practice for myopia. 
Workshopvärd
Ocuco
Prof. James Loughman, 
Dublin Technical University

Lördag 24 augusti

Grundläggande strategi för Sociala medier: (Facebook och Instagram), Google och Er hemsida.

Optikerbranschen genomgår nu likt övriga branscher en stor omställning där förutsättningarna förändras i takt med digitaliseringen av våra köpbeteenden. Detta har inneburit att konkurrensen hårdnat och transparensen ökat och kundlojaliteten inte längre är lika självklar.
För att även i framtiden vara top of mind hos dina kunder när nya glasögon ska inköpas eller synundersökning göras så krävs det att marknadsföringen görs för dina viktigaste kunder på de plattformar där de befinner sig. 

Så under workshopen kommer vi visa framgångsrika case på optiker som ställt om sin marknadsföring till att berätta varför man ska välja dom istället för någon annan och vilka mervärden en lokal butik ger när samverkan sker mellan det digitala och fysiska. Vi kommer även gå igenom grundläggande strategi för Sociala medier(Facebook och Instagram), Google och Er hemsida
Workshopvärd
Ampilio

Unlock the potential of your clinical devices - Data Management, Telemedicine and Artificial Intelligence in Optometry.

Data Management, Telemedicine and Artificial Intelligence in Optometry
Talare: Riina Rautee, Topcon Healthcare Solutions
Workshopvärd:
Topcon Scandinavia 

Enkla tips på hur du kan sälja Filter.

Filter.
 Talare: Martin Lingvall & Anita Robertson
Workshopvärd
Multilens AB