Program lördag 2018


Här nedan kan du ta del av hur programmet på Optikmässan såg ut 2018. Under våren 2019 kommer vi att presentera 2019 års talare och vi kan utlova ett minst lika bra, högkvalitativt, lärorikt och roligt program så håll utkik! 

10:00 - 10:30

Skapa en säljande butik året om!

Visual Merchandising och butiksplanering är dagen och morgondagens största konkurrensmedel. Genom Visual Merchandisingens teknik och metoder skapar vi den optimala försäljningsarenan i butik. Lär dig allt om hur kunderna skall upptäcka, känna, prova, köpa och framförallt vilja återkomma till er butik.

Kunden är inte längre ute efter att bara köpa produkter utan letar efter belönande shopping upplevelser i större grad. Man vill känna emotionella värden som förstärker en story eller ett tema. En story skapar emotionella intryck och hjälper kunden att minnas budskapet bättre.

Lyssna till visual merchandising byrån KOM och Katrine Wallberg

11:00 - 11:30

”Fashion and Inspiration" för säsongen höst & vinter 18/19.

Under föreläsningen presenterar Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council, 3 olika teman som tillsammans definierar säsongen inom mode och optik; New seriousity, Stop making sense och Notorius play

Swedish Fashion Council presenterar omvärldsanalyser med fokus på design, konsumtionsmönster, livsstilsfenomen, innovationer, hållbarhet samt nya affärsmodeller som påverkar och influerar modebilden. Materialet är framtaget av deras globala researchteam med samlad erfarenhet från bla Balenciaga, Cèline, Givenchy, Saint Laurent, Adidas, H&M och Alexander McQueen.

Swedish Fashion Council är ett oberoende branschägt forum med målet att innovera, inspirera och utveckla livsstilsföretag att bli konkurrenskraftiga. Fokusområdet är hållbarhet och tech-orienterade projekt och de arbetar med att marknadsföra svensk design och innovation globalt. Swedish Fashion Council erbjuder idag en av Sveriges främsta föreläsningsupplevelser kring mode, inredning och livsstilsfenomen och har under åren arbetat med de flesta svenska varumärken.

13:00 - 13:30

Lönsam butik tack vare linskunderna – hur tänker ni då?

Välkommen till ett inspirerande rundabordsamtal mellan kollegor och branschauktoriteter. Ta del av hur strategier och en uttalad plan för att ta hand om dina linskunder kan skapa en trogen kund under lång tid. Under ledning av vår moderator Harald Angström får du tips på hur linser kan bli en mer framgångsrik och större del av din verksamhet.
 
Rundabords deltagare:
Sofia Zetterström, Leg. optiker / MScOptom samt VD Linsen Oftalmica, Stockholm

Johanna Edholm, Leg. Optiker Djursholms Optik, Stockholm

Per-Åke Östman, Optiker, Östman Optik, Umeå

Eva Söderqvist, Tells Optik, Visby

Jenny Sandh, Learning and Development Manager Sweden, Specsavers
 
Moderator: Harald Angström, legitimerad optiker med lång erfarenhet som drivit egna butiker, varit chef för CooperVison Nordic och styrelsemedlem i SKLF med mera.
 
I samarbete med: CooperVision Nordic, Johnson & Johnson Vision, Alcon och
Bausch + Lomb