Välkommen till Optikmässans superintressanta scenprogram!

Nu börjar programmet ta form och som du kan se har vi aktuella och spännande ämnen som berör alla i branschen vara sig man är ägare, optiker, butikspersonal eller leverantör. Titta ut vad du ska gå på och notera i kalendern. Du kommer väl båda dagarna!
Håll utskick i kommande nyhetsbrev och här på hemsidan, vi fyller på med info om förläsare och deltagare och nya programpunkter fram tills mässans öppningsdag.

Program 23 aug 2019


11.00-11.45

Hur säljs optikbranschens produkter om 5 år?

Vilka utmaningar finns redan och vilka kommer vi ytterligare att konfronteras med? Vad betyder det för de olika aktörerna i branschen. Hur kan vi hitta konkurrensfördelar i det som händer. En panel med tunga branschföreträdare ger sin syn på hur branschens produkter kommer distribueras i framtiden. Kom och var med och diskutera din egen framtid!
 
Moderator: Harald Angström
Deltagare: Mats Solman/Essilor och ordförande i optikbranschföreningen SOLF, Johan Carlius/Rodenstock och Peder Gyllenberg/Idun Digital. 
Jonas Dinnesen/ Johnson & Johnson
Jesper André/Silhouette,
Peter Wenner/TOPCON


13.00-13.45

Marknadsföring som skapar värde för Er och för Era kunder!

I takt med att konkurrensen hårdnar och transparensen ökar så ställs du och ditt företag inför nya utmaningar. Livslängden på ett företag är stadigt sjunkande. Så vilka är det då som går ut som vinnare? Jo, de företag som bäst kan förklara för sina kunder varför man ska välja just dom.

Genom att se transparent på de medier som konsumeras av dina kunder så vet du var du behöver närvara. För att ta några exempel så googlades ordet Synundersökning 335 140 gånger under Mars i år. En sömnig tisdag i november har Facebook fler besökare i Sverige än antalet tittare av Sveriges största TV-program Kalle Anka har på julafton. Hade Kalle Anka sänts på en reklamfinansierad kanal så hade en reklamspot kostat hiskeliga summor medan du på sociala medier kommer riktigt långt med en bra strategi som inte kostar några pengar alls, bara tid.

Du kan inte längre själv bestämma vilken kommunikationsväg dina kunder ska välja för att få svar på sina frågor. För dina kunder är det precis lika viktigt och självklart att få ett svar av dig i din butik som via telefon, på ett mail, en kommentar på Facebook eller en recension på Google.
Tack vare digitaliseringen har marknadsföring för ett företag gått från att en annonssäljare sålt en annons i en tidning till att nu sömlöst följa kundresorna över tid på de medier där kunderna befinner sig och kommunicera på det sättet som kunderna efterfrågar.
Under föreläsningen kommer vi gå igenom era förutsättningar, kundresan, framgångsrika exempel, sociala medier, sökmotorer och er hemsida.
Vill du att vi tar upp någon fråga som just ni ser som utmanande? Maila oss gärna era frågor och förutsättningar till: info@ampilio.se så lovar vi att antingen ta upp dessa på föreläsningen eller kontakta er.

Föreläsningen hålls av Peter Bergdahl. Peter är utgivare av boken Mänsklig försäljning i den digitala världen och han har jobbat i mediebranschen sedan 2002 och har varit med om hur digitaliseringen av mediabranschen har medfört förändrade beteenden som gjort att kundkommunikationen förändrats.
Talare: Peter Bergdahl/VD Ampilio

14.00-14.45

Optikerassistenternas roll i butiken nu och i framtiden

Optikerassistenten är ofta butikens ansikte utåt. Den som kunden träffar först och sen gör affären med. Värderar vi deras arbete och roll tillräckligt? Utnyttjas potentialen i rollen i våra butiker? Vi har satt ihop en spännande panel med såväl optikerassistenter som optiker och kedjeledare diskuterar assistenternas roll i butikerna i framtiden – hur borde rollen utvecklas?
Den här diskussionen kan du inte missa. Optiker, ägare, assistenter – alla borde vara på plats.

Moderator Harald Angström
Deltagare: Rune Brautaset/ Optikerförbundet, 
Jeanette Brandt/Optikerförbundet
Annie Eriksson/Norrtälje Optikcentrums utbildningarna. Jan-Erik Erixon/ Optometrist (Specsavers)
Evelina Åman/Assistent hos Gyhne & Kristofferson Optik
Gabriela Flores Araya/ Marknadsansvarig på Klarsynt

 


15.00-15.45

"Hur får vi ett engagerat team som strävar mot samma mål”

Under rubriken "Hur får vi ett engagerat team som strävar mot samma mål” talar Peppe om hur vi människor fungerar och hur vi tillsammans på företaget kan skapa resultat och nå våra mål genom att vi faktiskt förstår varandra. Genom vårt ledarskap kan vi utveckla vårt team, bara vi lär oss se vikten av människan.

Den här föreläsningen handlar om hur man skapar resultat och framgång, både hos sig själv och hos företag, både i medgång och motgång.

Talare: Peppe Ekmark

Program 24 aug 2019


11.00-11.45

Behövs optikern i framtiden?

Jo nog behövs optikern allt. Men hur? Och när? Är vi beredda att anpassa oss till verkligheten? Vi har knappast något val! Missa inte när optiker från kedjor och egna företagare tillsammans med Optikerförbundet diskuterar hot och möjligheter inför framtiden. Din framtid står på spel. Var med och påverka den. Kom i tid. Här blir det fullsatt!

Moderator Harald Angström
Deltagare: Fredrik Salmonson/ Contacta Eyewear, Thorbjörn Rönnlund/ Din Syn, Rune Brautaset/Optikerförbundet, Håkan Broman/ Synsam, Lars Friberg/ Klofves Optik, Awet Tesfamariam/Synoptik

13.00-13.45

Marknadsför din butik på sociala medier - Workshop

Konkreta tips och idéer om hur även du som inte är infödd sociala medier person kan rimligt enkelt hålla kontakten med dina kunder.

Föreläsare: Peter Bergdahl/VD Ampilio

 

14.00-14.30

"Öga för kropp & stil"

Den här programpunkten handlar om färg, form och stil. Vad ska man tänka på när man ska hitta rätt båge till kunden? Kom och få tips, inspiration och verktyg som du kan använda i din butik.

Föreläsare: Anki Palm & Katarina Althin

15.00-15.30
Kundupplevelsen i butik - visuellt, inredning, belysning och skyltfönster.

Föreläsare: Katrine Wallberg & 
Ralph Gelfgren/
 försäljningschef för Styleshoots på KOM Agency.