Program 23 aug 2019


11.00-11.45

Hur säljs optikbranschens produkter om 5 år?

Vilka utmaningar finns redan och vilka kommer vi ytterligare att konfronteras med? Vad betyder det för de olika aktörerna i branschen. Hur kan vi hitta konkurrensfördelar i det som händer. En panel med tunga branschföreträdare ger sin syn på hur branschens produkter kommer distribueras i framtiden. Kom och var med och diskutera din egen framtid!
 
Moderator: Harald Angström
Deltagare: Mats Solman/Essilor och ordförande i optikbranschföreningen SOLF, Johan Carlius/Rodenstock och Peder Gyllenberg/Idun Digital
Jesper André/Silhouette
Peter Wenner/TOPCON


13.00-13.45

Marknadsföring som skapar värde för Er och för Era kunder!

I takt med att konkurrensen hårdnar och transparensen ökar så ställs du och ditt företag inför nya utmaningar.
Livslängden på ett företag är stadigt sjunkande. Så vilka är det då som går ut som vinnare? Jo, de företag som bäst
kan förklara för sina kunder varför man ska välja just dom.
Tack vare digitaliseringen har marknadsföring för ett företag gått från att en annonssäljare sålt en annons i en
tidning till att nu sömlöst följa kundresorna över tid på de medier där kunderna be nner sig och kommunicera på
det sättet som kunderna efterfrågar.
Under föreläsningen kommer Peter gå igenom era förutsättningar, kundresan, framgångsrika
exempel, sociala medier, sökmotorer och er hemsida.
Talare: Peter Bergdahl/VD Ampilio

14.00-14.45

Optikerassistenternas roll i butiken nu och i framtiden

Optikerassistenten är ofta butikens ansikte utåt. Den som kunden träffar först och sen gör affären med. Värderar vi deras arbete och roll tillräckligt? Utnyttjas potentialen i rollen i våra butiker? Vi har satt ihop en spännande panel med såväl optikerassistenter som optiker och kedjeledare diskuterar assistenternas roll i butikerna i framtiden – hur borde rollen utvecklas?
Den här diskussionen kan du inte missa. Optiker, ägare, assistenter – alla borde vara på plats.

Moderator Harald Angström
Jeanette Brandt/Optikerförbundet
Annie Eriksson/Norrtälje Optikcentrum
Jan-Erik Erixon/ Optometrist (Specsavers)
Evelina Åman/Assistent hos Gyhne & Kristofferson Optik
Gabriela Flores Araya/ Marknadsansvarig på Klarsynt
Jens Finckh/Optical Dispenser Specsavers
Sofia Opazo Johansson/
Floor Manager Sture Optikern
Helena Hagel/Synoptik


15.00-15.45

"Hur får vi ett engagerat team som strävar mot samma mål”

Under rubriken "Hur får vi ett engagerat team som strävar mot samma mål” talar Peppe om hur vi människor fungerar och hur vi tillsammans på företaget kan skapa resultat och nå våra mål genom att vi faktiskt förstår varandra. Genom vårt ledarskap kan vi utveckla vårt team, bara vi lär oss se vikten av människan.

Den här föreläsningen handlar om hur man skapar resultat och framgång, både hos sig själv och hos företag, både i medgång och motgång.

Talare: Peppe Ekmark från StigFram.
StigFram jobbar med att utveckla kundmötet genom att få till den interna kulturen inom företag.

Program 24 aug 2019


11.00-11.45

Behövs optikern i framtiden?

Jo nog behövs optikern allt. Men hur? Och när? Är vi beredda att anpassa oss till verkligheten? Vi har knappast något val! Missa inte när optiker från kedjor och egna företagare tillsammans med Optikerförbundet diskuterar hot och möjligheter inför framtiden. Din framtid står på spel. Var med och påverka den. Kom i tid. Här blir det fullsatt!

Moderator Harald Angström
Deltagare: Fredrik Salmonson/ Contacta Eyewear, Thorbjörn Rönnlund/ Din Syn, Rune Brautaset/Optikerförbundet, Håkan Broman/ Synsam, Lars Friberg/ Klofves Optik, Awet Tesfamariam/Synoptik
Alexandra Skjöld/ Skjöld, Skjöld & Grönvall

13.00-13.45

Marknadsföring som skapar värde för Er och för Era kunder!

takt med att konkurrensen hårdnar och transparensen ökar så ställs du och ditt företag inför nya utmaningar.
Livslängden på ett företag är stadigt sjunkande. Så vilka är det då som går ut som vinnare? Jo, de företag som bäst
kan förklara för sina kunder varför man ska välja just dom.
Tack vare digitaliseringen har marknadsföring för ett företag gått från att en annonssäljare sålt en annons i en
tidning till att nu sömlöst följa kundresorna över tid på de medier där kunderna be nner sig och kommunicera på
det sättet som kunderna efterfrågar.
Under föreläsningen kommer Peter gå igenom era förutsättningar, kundresan, framgångsrika
exempel, sociala medier, sökmotorer och er hemsida.
Talare: Peter Bergdahl/VD Ampilio

14.00-14.30

"Öga för kropp & stil"

Den här programpunkten handlar om färg, form och stil. Vad ska man tänka på när man ska hitta rätt båge till kunden? Kom och få tips, inspiration och verktyg som du kan använda i din butik.

Föreläsare: Anki Palm & Katarina Althin

15.00-15.30
Kundupplevelsen i butik - visuellt, inredning, belysning och skyltfönster.

Föreläsare: Katrine Wallberg & 
Ralph Gelfgren/
 försäljningschef för Styleshoots på KOM Agency.