Program 24 augusti


11:00 - 11:30

Ljud och doft - viktiga verktyg för varumärke och kundupplevelse

Lexter berättar om hur rätt ljud och doft skapar trivsel, bygger varumärke och driver försäljning i butiksmiljö. Vi berättar om hur hörselsinnet och luktsinnet fungerar och responderar till vår omgivning och delar med oss av våra bästa tips och verktyg för hur du med ljud- och doftdesign kan höja upplevelsen av din verksamhet till nästa nivå.

Lyssna till Malin Isberg, konceptuveckling och projektledare på Lexter.

12:00 - 12:30

Skapa resultat via Facebook och Instagram

Möjligheterna att växa din affär via Facebook och Instagram är större än någonsin, men konkurrensen är stenhård. En tydlig strategi, annonsering samt bra och relevant innehåll är ett måste för att lyckas.

Men vad är egentligen bra innehåll och hur kan man driva kunder till sin butik från Facebook? Amalia Thoors, partner och CMO på Facebookbyrån Ingager, delar med sig av sina lärdomar, nyheter och bra exempel som ger dig verktyg att maximera dina resultat. Amalia har varit verksam inom marknadsföring i sociala medier under de senaste sex åren och är idag en av Sveriges mest erfarna personer inom området. Med erfarenhet från att ha arbetat med kreativa och affärsdrivande projekt för över 120 olika europeiska varumärken har Amalia lösningar och förslag på de flesta utmaningar inom social media.
 

13:00 - 13:45


Chefsdesigners on stage!

Nu samlar vi några av Sveriges främsta glasögondesigners till ett modererat samtal för att diskutera och belysa trender i design och funktion för bågar, nu och i framtiden. 

Lyssna till deras tankar och insikter om vad som är aktuellt idag och vad som komma skall inom glasögondesign. Vi kommer belysa ämnen såsom innovation, tech, affärsmodeller och konsumtionsmönster bland annat. 

Deltagare: 
Eva-Lena Bäckström, Designchef, D & Company Nordic.

Jan Vana, Creative director, Vasuma

Elin Sikström, Head of Design, EOE Eyewear. 

Maria Kroll, Design and Product Development Manager, Scandinavian Eyewear.
 

Moderator:
Swedish Fashion Council

15:00 - 15:30

Skapa en säljande butik året om!

Visual Merchandising och butiksplanering är dagen och morgondagens största konkurrensmedel. Genom Visual Merchandisingens teknik och metoder skapar vi den optimala försäljningsarenan i butik. Lär dig allt om hur kunderna skall upptäcka, känna, prova, köpa och framförallt vilja återkomma till er butik.

Kunden är inte längre ute efter att bara köpa produkter utan letar efter belönande shopping upplevelser i större grad. Man vill känna emotionella värden som förstärker en story eller ett tema. En story skapar emotionella intryck och hjälper kunden att minnas budskapet bättre.

Lyssna till visual merchandising byrån KOM och Katrine Wallberg

16:00 - 16:30

 ”Fashion and Inspiration" för säsongen höst & vinter 18/19.

Under föreläsningen presenterar Jennie Rosén, VD Swedish Fashion Council, 3 olika teman som tillsammans definierar säsongen inom mode och optik; 
New seriousity, Stop making sense och Notorius play

Swedish Fashion Council presenterar omvärldsanalyser med fokus på design, konsumtionsmönster, livsstilsfenomen, innovationer, hållbarhet samt nya affärsmodeller som påverkar och influerar modebilden. Materialet är framtaget av deras globala researchteam med samlad erfarenhet från bla Balenciaga, Cèline, Givenchy, Saint Laurent, Adidas, H&M och Alexander McQueen.

Swedish Fashion Council är ett oberoende branschägt forum med målet att innovera, inspirera och utveckla livsstilsföretag att bli konkurrenskraftiga. Fokusområdet är hållbarhet och tech-orienterade projekt och de arbetar med att marknadsföra svensk design och innovation globalt. Swedish Fashion Council erbjuder idag en av Sveriges främsta föreläsningsupplevelser kring mode, inredning och livsstilsfenomen och har under åren arbetat med de flesta svenska varumärken.